-en blogg om interiør, hobbyprosjekter og litt annet. Velkommen inn!



fredag 26. mars 2010

Ting jeg har sydd og heklet i det siste

Datteren til venninnen min ønsket seg et nytt pennalhus til bursdagen sin. Er ikke det et flott bursdagsønske? Det var som musikk for mine ører, for er det ikke dataspill, leker og andre spill unger vanligvis ønsker seg? Så i dag satte jeg i gang med å sy et pennalhus til henne, med tanke på at hun skulle få det før hun dro sammen med familien sin på påskeferie til Strynefjellet. Jeg fant et fint 'mønster' her, men selv om jeg ble ganske fornøyd med resultatet så tok det litt mer tid enn jeg hadde trodd. Og dessverre rakk jeg ikke å gi det til henne før hun dro...


Jeg har brukt camouflage lerret fra Stoff&Stil og oransje bomullsstoff med elefanter på. Jeg broderte bursdagsjenten sitt navn på et lite tøystykke som jeg sydde fast på baksiden før jeg klippet ut et 'vindu' og sydde rundt. Jeg valgte et kraftigere glidelås enn det de anbefalte i mønsteret, med tanke på at det ikke er så lett å gå i vrange. Men det var litt vanskligere å få sydd fint på.

Denne bloggen som jeg fant mønsteret på har forresten mange andre gode 'tutorials' deriblant oppskrift på heklede sopper, dersom noen av dere skulle være interessert i det.

Jeg har også sydd forkle og kokkelue til storesøster som hun bruker når hun har Mat & Helse på skolen, av et gammelt IKEA kjøkkenhåndkle og forkle som har blitt justert til barnestørrelse.

og heklet en ikke så veldig varm vårlue også til storesøs som egentlig skulle lære å hekle selv men som ble for utålmodig...


I dag har det vært ordentlig vårvær, og vi har vært ute uten jakker på! De minste i familien laget selv til en liten picnic som de spiste ute i hagen sammen med dukker og bamser.

Her har de laget til det de skulle ha med ut.



Og snøklokkene fra forrige innlegg vokser og åpner seg.
Jo, det er endelig vår!


Ha en kjempefin helg alle sammen!

Hilsen Sølvi

10 kommentarer:

Tøvsjur sa...

Masse fint du har laga!
Va et kjempefint penal du har sydd, kan tru at ho som får et blir velddig glad:)
Hua som du har hekla likte æi kjæmpegodt, vældig fine farger! Skulle ømske æi kunne hekle.
Så deilig å se snøklokkene e kommen godt opp hos dæi også:) Her blomstre de som bare det:) Deilig med vår.

Ha en strålende helg!

PillePalle sa...

Kjære Sølvi! Ser du har vært veldig flittig og kreativ igjen i det siste! For fine ting du har laget! Jeg bare elsker den søte stoffen med elefanter på. Har også fått kjøpt den. Luen liker jeg også veldig godt. Tenk, våren har endelig kommet til oss. I dag var det regn, men i de siste dagene var det 18 - 20 plussgrader. Herlig! Håper at vi vil ha fint påskevær også. Jeg har 10 dager ferie fra i morgen. Ufff! Godt å være litt hjemme med barn og tingene jeg liker :) Håper du får en fin helg! Klem fra Pillepalle

Lappeline ♥ sa...

hei!

Så mye fint du har laget.
Deilig å kunne være ute.
ha en fin fredaskveld..

Klem

Anonym sa...

Hei Sølvi!
Så fint det penalet ble! Likte spesielt godt den lappen med navnet til bursdagsjenten.. var så fin skrift, fine bokstaver:-)

Ha en strålende kveld:-)

Maria sa...

Så flitig du har varit!
Fint med kockförkläde och mössa!

Anonym sa...

flott penal :) flink du :D

Miss-handy sa...

Heisann:)
Kjempefint penal da!! Så fin bursdagsgave å få! Det er så gøy når ungene ønsker seg sånne "enkle" ting. At ikke alt MÅ være stort og dyrt for at det skal være stas. Hun blir nok kjempeglad når hun får det:)
Stilige kopper du fikk. Ser ut som de er akkurat passe varm til å holde rundt:)
Jeg er visst litt "ubloggete" for tiden....må visst skjerpe meg litt og se om jeg kommer opp med noe etterhvert:)
Jeg ønsker deg og dine en strålende, fin påske!!;)

till-vidas-ara sa...

ÅÅå, vad fina saker du har sytt!!! Blir så imponerad av ditt skapande! Själv har jag gått i stå när det gäller egen-skapande, men det kommer nog igång vad det lider :)
Härligt at ni har sådant som växer ute hos er - om du kikar in på mitt förra inlägg så ser du varför vi inga vårlökar har, hihi!!!

Önskar dig en underbar Onsdag kära du! NU ska jag bege mig på promenad till jobbet - sköt upp tiden jag skulle börja från 12 till 1, för jag var så sen med allting här hemma, huija - måste få bot på min tidsoptimism!!!

Massa kramar Lycke

Kaspara sa...

Heisan Sølvi
Du verden og det kreeres og skapes!
Jeg har aldri sydd pennal og det du laget ver jo kjempefint. Synes det var koselig å ha navnet på det også.
Og denne kokkehabittenvar jo bare utrolig herlig da! Husker godt disse Ikea-oppvaskhåndklene. De er så fine og jeg regelrett hamstret de i sin tid både i blåtoner og i rødt/hvitt. De røde og hvite var så fine til jul.
Herlig frodig lue også!
Her skinner sola og i ovnen står sitronkake. Den skal sammen med nybakre boller fortæres ute i hagen på solplassen.
Far i huset har montert opp trampolina i dag så det er ellevill jubel i hagen. Det hoppes og sprettes så det er en fryd å se.
Ha en glad 1.påskedag, Sølvi!
Klem Kaspara

Marthe sa...

Hei og hopp Sølvi!

Og godt overstått påske! Håper du har hatt noen fine og avslappende dager med familien din. Kanskje du har fått heklet og kost deg? Det ser hvertfall ut som du hadde noen kreative dager i forkant av påsken! Du verden så flink du er! Og så herlig at Maria ønsket seg pennalhus.

Du har rett i at våren er i anmarsj, jeg kjenner det på hele kroppen! Hurra!!

Ha en fantastisk uke kjære deg!

Smil og klem fra Marthe

Related Posts with Thumbnails