-en blogg om interiør, hobbyprosjekter og litt annet. Velkommen inn!



onsdag 16. juni 2010

Shopping i Amsterdam, og tur til Leiden


Her kommer del tre av Amsterdam-turen vår. Det kan jo høres ut som vi var der i flere uker, og at vi gjorde på så utrolig mye der. Snarere tvert om, men har bare så lyst til å gi dere noen flere tips, for det vet jeg at jeg ville ha satt pris på.

Lørdagsmorgen spaserte vi fra Heinekenplein nordøstover til Waterlooplein og markedet der. På veien så vi mange søte små butikker, som for eksempel The Juggle Store i Staalstraat, der butikkeieren, en hyggelig engelskmann, ga oss en morsom introduksjon i kendama.
Selvfølgelig kjøpte vi med oss noen av disse gøye lekene hjem...  



De sender forresten til Norge, og nettsiden finner du her

I samme gate ligger den lille, koselige butikken De Beesten Winkel, som er proppfull av alle tenkelige dyr i kosevariant, pluss skuffer og bokser fulle av dyrerelaterte småtterier. Jeg er glad for at ungene våre ikke var med her, for å si det sånn... Nettbutikken deres finner du her

Flere små interiørbutikker finnes også i dette området, både den små og koselig varianten og designer varianten. Absolutt verdt et besøk.

Markedet på Waterlooplein var en svært hyggelig opplevelse, selv om de store funnene uteble. Synest det er nesten like kjekt å prate med folk, og sette seg ned med en deilig drikke og nyte atmosferen.


Vi fikk med oss et gammelt sjøkart over Skagerak og noen gamle emaljebokstaver. Kjøpt av et koselig gammelt ektepar. Denne gangen var det svært nyttig at i alle fall en av oss kan nederlandsk.


Videre gikk turen gjennom byen og Bloemenmarkt


og butikker og restauranter i Haarlemmerstraat, og videre til Noordermarkt som bugnet over av økologiske varer, samt denne fantastiske og fargerike Katrina Kaye salgsboden til Trine og Andy Kaye.


Her fant vi vesker, punger, barneklær og accessoarer i de nydeligste retrostoffer.
Greide ikke å se meg mett på disse fine veskene.


Denne vimpelrekken ble med hjem til lillesøsters rom.


Da vi kom i prat med Andy, ble jeg distrahert fra alt det fine de hadde til salgs og nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte mer. Heldivis har de egen etsy butikk her.


De negen straatjes (De ni gater) området i Amsterdam er også verdt et besøk. Link finner du her.
Gøy å gå og rusle og titte, selv om de helt store kjøpene uteble.

Her er en butikk med Jielde lamper. Dessverre litt for store for kofferten...

 

Et tur innom vintage butikken Laura Dols var også et 'must'. Rad på rad med second-hand klær og et stort hjørne fullt av nydelig retrosengetøy. Men med det fineste retrodynetrekk, mye likt de jeg har fra før, priset til 40 euro per stk, kom jeg tomhendt ut derfra.

Like rundt hjørnet fra der vi bodde fant vi dette hærlige restaurant-og småbutikk området. Her spiste vi middag, Kan du skimte de nydelige termokannene fra Rice i butikkvinduet bak? Denne butikken het Kinderfeestwinkel. Det var bare så vidt jeg fikk lov til å gå inn her... Her fantes alt til bursdagsfesten, og så mye, mye mer. Sukk... Bare sjekk nettsiden deres, så forstår du hva jeg mener.


På søndagen bestemte vi oss for å ta turen til Leiden, en halvtimes togtur sørvest for Amsterdam. Her er det litt tryggere å sykle for en uerfaren bysyklist, pluss at det er så utrolig fint her.


Vi kaller Leiden for mini-Amsterdam. Kanaler, koselige gater med søte butikker og restauranter er stikkord. Vindmølle midt i byen, grønne trær og fargerike blomster.


Det var litt gråvær denne dagen, men varmt i luften, så bildene kommer ikke helt til sin rett.

Når du ankommer Leiden med tog, kan du gå ut på baksiden av stasjonen og til høyre ligger en sykkelutleie butikk som heter Fiets Point. Vi betalte bare 7,50 euro for leige av sykkel for en hel dag! Etter at vi hadde syklet litt rundt i Leiden og shoppet litt (med det resultat at mannen måtte sykle rundt resten av dagen med et Star Wars lyssverd stikkende opp av sekken), syklet vi til Katwijk aan Zee som ligger ved kysten. Vi syklet gjennom nydelige villastrøk, langs kanaler og gjennom nydelige parker for å komme hit.


Vi drakk kaffe latte på en strandrestaurant...

Turen var på ca 40 km, via Wassenaar tilbake til Leiden. Anbefales!! Bare husk på å ta med kart. Veiviserskiltene er ikke helt til å stole på fant vi ut, en eldre mann på veien fortalte oss at unger ofte snur på skiltene, så med midre du ikke har noe imot å sykle i sikksakk og frem og tilbake mot målet, så er det lurt med kart. Og så finnes det alltid hjelpsomme nederlendere på veien :-)

Ha en fin kveld, og en fin uke videre!

Klem, Sølvi

PS Ikke glem min give-away. Du har store vinnersjanser her ;-)





14 kommentarer:

Tøvsjur sa...

Så masse fin informasjon du dele med oss! Kjenne æi får veldig lyst til å reise til Amsterdam no. Og skal vi det en gang, skal æi helt klart følge dine tips om ka vi bør oppleve:)
Det blomstermarkede så bare helt fantastisk ut, tenk om det hadde vært et sånt her hjemme. *sukk*
Ha en strålanes kveld.
Klæm fra tøvsjura Kristine

lisasornes sa...

en sånn herlig & fargerik blogg du har ♥

~nyt sommerkvelden...

Ellen sa...

Fantastisk innlegg, jeg får så lyst til å dra dit!Digger de jielde-lampene, skulle gjerne hatt flere av dem...Og for noen vesker!Farlig for lommeboken å dra til Amsterdam skjønner jeg:)Artig at du lager flere innlegg om turen, det er ingen tvil om at Amsterdam er et bra feriemål!Blomstermarkedet alene er jo verdt turen!Tusen takk for hyggelig kommentar inne hos oss, man blir jo glad av sånt:)Ha en fin kveld!

Rosetrend sa...

Åh, det ser ut som det har vært en kjempefin tur!
Du presenterer turen på en fargerik og spennende måte :o) Ser ut som tiden ble utnyttet ;o)

Ha en fin helg, kos deg med minnene, tingene og bildene fra turen!

Maria sa...

Så mycket härligt du hittade i den staden!

Portofritt sa...

Hei. Fint innlegg. Jeg har veldig lyst til å reise dit! Tusen takk for hyggelig kommentar, forresten. :D

Anonym sa...

Så mye fine bilder fra Amsterdam! Her frister det veldig å reise en gang:)
Og du, takk for skryten jeg fikk på bloggen min.. det bilde ja.. er jo fint det, men de kunne jo har minsket det "littegranne".. bare liitt!! hehe.. det dekket jo hele skjermen! fnis..
jaja, nå har hvertfall alle sett hvordan jeg ser ut.. og trenger ikke være i stuss når de ser meg på butikken;) hihi..
ha en strålende kveld videre!

og forresten så ligger det en award til deg fra meg på bloggen min (siste innlegget mitt, fra idag).

Unknown sa...

Hei igjen,
Nå e Amsterdam blitt lagt til lista over plasser eg har lyst te å reisa te ja! (Va der vel før og da, men den har kommt et par hakk høgare opp ;o))

Så kjekt at kikkte innom meg og ville bli med på give-awayen min! Blir spennande å sjå kor veskene havne :o)

De fleste e forresten hekla, for så å bli tova i vaskemaskinen. Den du har valgt som bilde på bloggen din e feks. hekla. Ein av favorittane min, for en får liksom to vesker i ei :o)

Men hvis eg har inspirert deg te å ta fram strikketøyet igjen, så tar eg det som et kompliment :o) Superglad! :o)

Anonym sa...

Herlig reisebrev, har kost meg skikklig med å lese og se på alle de fine bildene du deler med oss :-)) Takk for mange gode besøkstips! Klem fra Anita

Kaspara sa...

Hei Sølvi
Så mange flotte og fristende bilder! Skulle gjerne ha sittet i lomma di der du vandret rundt og så på herlige industrielle lamper og de superfine retroveskene! Tror jeg hadde parkert ved de flotte veskene!
Kjempesøt vimpel, jeg er jo i vimpel-bransjen, ha,ha.
Så likte jeg veldig godt sjøkartet og bokstavene. Den kosedyraffæren er det godt min yngste sønn ikke fikk være med inn i. han er komplett gal etter kosedyr.
Her har vi fire gutter i farta. Gutta Boys skal ha to kamerater til overnatting og stemningen er høy.
Ha fine sommerdager!
Klem fra Kaspara

PillePalle sa...

For herlige bilder, kjære Sølvi! Tenk at du har også vært i Katwijk aan Zee.... Det var jo synd at vi ikke traff hverandre :))
Klemmer fra PiPa

Anonym sa...

det gamle sjøkartet hadde nok falt i god smak her i huset ;) og de bokstavene vil jeg ha!! hihi de var grådig flotte :D

Unknown sa...

WOW de veskene!!!!! Ser du har lagt ut etsy-link der, må gå å kike der!!

Suuuperfin blogg, MASSE farger, loveit!

x x x Susi

Fargevandring sa...

Så morsom å se at du skriver om mange butikker som også er mine favoritbutikker i Amsterdam:-)

Related Posts with Thumbnails