-en blogg om interiør, hobbyprosjekter og litt annet. Velkommen inn!



tirsdag 26. oktober 2010

Glansbilder og maling – et koselig søndagskveld-prosjekt

Etter at jeg fant igjen den gamle glansbilde-samlingen min i vår, har jeg tenkt litt på hva jeg kan bruke den til.


Jeg var en iherdig glansbildesamler som liten, og husker hvordan vi jentene satt  ved kjøkkenbordet og byttet til oss glinsende bilder av blomsterpiker, engler, babyer og brudepar, og limte de inn i en fin glansbildebok. Noen av bildene ble vel også limt inn i venners minnebøker sammen med små vers og hilsener. Sukk...det var tider det :-)


Småjentene i familien har dessverre ikke samme entusiasmen for glansbilder som mor hadde...

Det var da jeg kom over denne artikkelen i et nummer av BoligLIV at jeg ble inspirert til å bruke noen av bildene som decoupage på et lite møbel.


Inni har jeg 'tapetsert' med papir.



Hele prosjektet mitt holdt på å gå i vasken da jeg ikke fikk til å sette sammen alle de små delen igjen etter at jeg hadde malt skrinet. Men med noen lure tips fra Heims lille verdenshjørne fikk jeg det til. Tusen takk, Silje!



Ha en fin uke!

Klem fra Sølvi

24 kommentarer:

Ellen sa...

Hei Sølvi!
Fantastisk!Det ble rålekkert!Jeg har også mange fine gamle glansbilder, mange av dem er kjempesøte - har aldri klart å hive dem.Jentene mine er glansbildejenter selv, men de har jo samlet sine egne.(Dessverre mye Hello Kitty og sånn...)
For en fantastisk ide å lime dem på en sånn syeske!Og den blåfargen da mann, den er jo kjempefin!
Du er så flink altså.
Ha en finfin kveld:)
Klem herfra!

MøbelPøbel sa...

Så koselig! Skikkelig nostalgisk ble den:)Hadde meg en glansbildeperiode jeg også..oppi en stor konfekteske husker jeg..Hvor den er blitt av vet jeg ikke:(

PillePalle sa...

Kjære Sølvi! Dette var jo en kul idé! Dette sykrinet ble kjempeflott. Turkisfargen liker jeg veldig godt. Selv har jeg fått kjøpt et sånt på et loppemarked i fjord, men det står fortsatt i hjørnet og gikk litt i glemmeboka, det. Nå føler jeg meg svært inspirert. Jeg skulle snart svinge malerkost! Du, jeg aldri hadde en glansbildperiode i livet mitt, men nå da jeg blir eldre bygynner jeg å bli litt glad i disse. Håper du har en fin kveld!
Klemmer fra PillePalle

Tøvsjur sa...

Hei på dæi!
Ååå æi bare elske glansbilder! Huske også kor stas det va å samle på de når æi va lita, og enda mer gøy å kunne bytte til sæi fine glansbilder:) Som du sir: det av tider det!
Så koselig at du har tatt vare på dine bilder. Mine trur æi e gitt bort til søskenbarn som kom etter æi.
Blei iallefall veldig fint det du hadde gjort her. Æi har dekorert ei klokke med glansbilder før, men de va kjøpt inn bare for det formålet.

Tusen takk for beskrivelse av å sy lampeskjærm. Må kanskje prøve mæi på det:)
Ha en fin kveld videre. klæm

Brigg sa...

så fin den ble!! jeg temkte faktisk på mine gamle glansbilder forleden..de er fine. tror jeg ramme dem inn eller noe:-)

fin kveld til deg!

Anonym sa...

Så fint det ble!! Har også noen småting som jeg har tenkt tanken på å decoupage-bearbeide :)Glansbilder var en god idè... Flink du er!

Marit

Dorteas lille verden sa...

Så nydelig syskrin:) Helt enig i at blåfargen er virkelig flott:) Har også tatt vare på glansbildesamlingen min. Har planer om at lillefrøken skal få overta den etterhvert - hun må bare bli litt strørre sånn at hun skjønner hvilken affeksjonsverdi glansbildene har:)

Anonym sa...

nå fikk du meg til å lure på hvor mine gamle glansbilder er.. hmmmm.... :) Syskrinet ble kjempe fiiiiiint :D

Yvonnes Ymserier sa...

Hei Sølvi, og takk for at du titta innom meg så jeg også fant denne flotte bloggen din :)) Syskrinet ble kjempetøfft! Knallfin turkisfarge og masse fine glansbilder. Hvis det ikke gjør noe så henter jeg frem mine gamle glansbilder og finner meg et lite møbel jeg kan dekke dem meg jeg også :) Ble veldig inspirert til å kjøpe masse tapet og papir til å dekke de mange Ikea-eskene mine med :) Synes du har det kjempeflott hjemme, til og med forskjellige lysfarger i kandelaberen - det digger jeg. Jeg følger deg videre og gleder meg. Bare kjempemoro om du følger meg også :) Onsdagsklemmer

Bente sa...

Hei - så kjempelekkert syskrinet ble - herlig friskt. Og med mors barndomsminner på toppen:) Jeg har også en slik gammel konfekteske med glansbilder oppbevart et sted - bytting var en kjær hobby som barn - og med en tante som bodde i Amerika på den tiden, fikk jeg så mange "annerledes" glansbilder også. Hm - mon tro om ikke jeg bør kopiere ideen om å "glansbildere" et lite møbel:)
Ha en fin onsdag, Sølvi - klem fra Bente.

Osloskånskan sa...

Mine glansbilder ligger på loftet et sted. Kanskje skulle kikke etter de en dag...?

Elisabeth, innerst i veien sa...

Så heldig du er som fant igjen glansbildesamlinga di. Aner ikke hvor min samling kan ha blitt av. Glansbilder var jo virkelig en stor greie, alle jentene samla. Syskrinet ble skikkelig stilig. ☺

Unknown sa...

ÅÅÅ, det ble jo bare sååå fint, du er kjempeflink asså. Hvor i all verden ligger mine glansbilder tro...hm...bare de ikke er kastet...ha en fin helg.

till-vidas-ara sa...

Oj, vad helt underbart fint det blev - och jag som älskar både blått och bokmärken *****
Har en liknande "trälåda" sen jag var liten, men den har inte fått någen makeover ännu :)

Kramar Lycke

Vibeke sa...

WOW så kult syskrinet ble! :)

As sa...

så kreativt! Det ble riktig flott=) Husker også tiden med glansbilder. Flott å få brukt de, samtidig som en mimrer hver gang en ser dem=)
Har tenkt å male mitt syskrin, men er redd det ikke vil kunne brettes sammen ordentlig etterpå :/

Frk. Fosli sa...

Heisann!!
*Sukk*, jeg som stadig prøver å begrense bloggsurfingen min litt, slanker leselista mi osv - nå falt jeg PLADASK for bloggen din! Du lager sååå mye fint, jeg er helt imponert! Syskrinet var helt fantastisk, og nå begynte jeg jammen og lure på hvor mine glansbilder kan ligge nedstøvet hen...
Julepynten med tapet/papir og hekling var også superkreativt! Nå skal jeg kose meg litt videre her i din verden :-)

Ha en fin jul videre!

Lidyll sa...

Nyyyydelig!*smile*

Lidyll sa...

Tittet litt rundt-masse flott her!*smile*
...jeg legger meg til som følger med en gang jeg!

Li/Småtingene sa...

Kjempestilig!!
Herlig å kunne bruke minnene sine på denne måten :-)

:-)

Mie fra Mies Mirakler sa...

For en fin og inspirerende blogg! Nå ble jeg minnet på at jeg har et sånt syskrin stående innerst i boden som venter på en liten makeover :) *♥*

Carina Dale sa...

Nydelig!

Deer Darling sa...

Så nydelig den ble!! Ja nå kan man angre seg for at man ikke sparte på alle de fine glansbildene man en gang hadde ja.. Er jo så mye man kan bruke de til! God helg og lykke til:)

Marina sa...

Å så fint, farverne , stemningen og det hele.

Related Posts with Thumbnails