-en blogg om interiør, hobbyprosjekter og litt annet. Velkommen inn!



onsdag 22. desember 2010

Engel fra 70-årene og en koselig historie

Denne engelen ble forventningsfullt pakket ut av små barnehender julen 1976. Engelen fra bestemor og bestefar til ei lita jente, nest yngst i en barnebarnflokk på 20.

Den fineste presangen, engelen som jeg bar med meg overalt, og som fikk fast plass på nattbordet mitt hver eneste jul i mange år etter dette.


Da storesøster (min datter) var 4 år gammel fikk hun også en liten engel til jul. En liten og søt engel i porselen. Det var 'bare' en liten ekstra-gave, i tillegg til dukkehus, lego, og utallige mange leker og klær.

Noen uker etter jul fallt storesøs og fikk et stygt kutt på haken. På sykehuset ble hun lagt på operasjonsbordet, og mens legen holdt på å gjøre klart narkoseapparatet, spurte han henne om hva hun hadde fått til jul. "En liten engel", svarte hun, før hun telte til 10 og sovnet.

Tenk, tross store og dyre presanger var det den lille engelen som gjorde størst inntrykk.


(Men bare sånn for ordens skyld så må jeg fortelle at en liten porselensengel hadde neppe gjort samme nytten i dag. I år står mobiltelefon og iPod på ønskelisten...)

Jeg ønsker alle mine fantastiske lesere en RIKTIG GOD JUL! Nyt dagene, og ta vare på hverandre.

Stor klem fra Sølvi

21 kommentarer:

Fargevandring sa...

Takk for din koselige historie. God Jul Sølvi! Juleklem fra Anne Lise

God som Grønn sa...

For en fin historie!

Den beste julegaven jeg har fått er en opptakskassett med Rattle&Hum som broren min hadde laget. Den var døren inn til all den viktige musikken i livet mitt. Så det er ikke alltid det dyreste som sitter igjen...

Man kan sikkert "treffe" dagens barn og på denne måten, men jeg tror det har blitt mye vanskeliggere, ja.

God Jul

Frøken Grønn

Frøydis sa...

Søt historie :-) Og moro å lese at barn kan bli glade for slike "småting". Og det er garantert at DEN historien aldri kommer til å blir glemt..Fin tradisjon du førte videre :-)) Så satser vi på at hvis hun får en datter en gang, så får også hun en engel til jul!

Stor klem fra meg med ønske om en riktig God Jul til deg og dine!

Marianne sa...

herlig sølvi! superfint med englehistorier.
håper dere får en riktig god juletid og høytid.
juleklemmer fra marianne

Bente sa...

Hei - så søt engelhistorie, Sølvi - nei, det er ikke bare de store flotte gavene som gjør inntrykk:) Jeg har en litt eldre venninne som opp gjennom årene har gitt jentene og meg ulike hjemmelagde engler - de er så fine og står sammen som et lite englekor hver jul:)

Ønsker deg og dine en riktig god jul, Sølvi - kos dere:)
Klem fra Bente.

Unknown sa...

Søt historie. God jul til deg og dine, takk for all fin inspirasjon på bloggen din i året som har gått. Klem fra Wilhelmine

La luz del norte sa...

Så nydelig. For meg er det pynten fra barndommen som er viktigst for å få julestemning hjemme i tillegg til musikk. Og selvsagt alle de snille i familien min og mannen min. De er viktigst uansett. Engler er fine symboler som vi kan ha med oss hele året og ta ekstra frem i julen! Håper du får en fin jul!

Klem fra Solrosa

Kaspara sa...

Kjære Sølvi
Nydelig historie! Det er ikke alltid de største gavene pengemessig sett som er de beste!
Ønsker deg en glad, stemningsfull jul, Sølvi!
Klem fra Kaspara

till-vidas-ara sa...

Vilken fin historia kära du..tycker om den *****
Tror att änglar har mer betydelse än vi tror och hinner fatta idag! Tycker din gamla ängel var riktigt underbar..hade gärna haft en sån på nattduksbordet jag med *****

***** Önskar dig och de dina en underbar Jul *****

Kramar Lycke

Mette sa...

Veldig sot historie. Ha en fortsatt fin feiring.

klem Mette

Sukkertøy for øyet sa...

Hello vennen :)
Håper jula har vært koselig og du og dine har kost dere masse :)
Så skjønn historie du forteller over her..
Er ofte slik.. At det er de små gavene som egentlig betyr mest :)


...Og til innlegget under her :
DIGGER...
Ønsker seg til neste jul*ler*
..De kan man jo bruke med ulike motover og ha fremme hele året.
FLINKA :)

Sonja frå Sunnfjord sa...

Hei!
Eg kom inn via Dilldall-Nina. Fin blogg du har, og så masse fint du lagar!
Eg vil gjerne følge deg vidare:)
Ha ei flott romjul!

Veronika Mikkelborg sa...

Himmel og hav! for en koselig blogg og fra et skikkelig koselig hjem!
Hiver meg på som følger jeg hos deg, kreative dame:))

Veronika

Vibeke sa...

Så koselig historie :) Ønsker deg en flott romjulstid videre!

PillePalle sa...

Hei på deg søteste Sølvi!
Du har jo ingen aning hvor stor gleden min var da jeg fant brevet ditt i postkassen i dag! Jeg ble faktisk helt rørt. Tusen millioner takk for de herlige tingene som kom med! De liker jeg utrolig godt. Vet du, de passer så godt her inne hos meg. Å, jeg er så glad i disse herlige kreative flate "julekuler". De skal selvfølgelig få en riktig fin æreplass hos meg.
Storklem fra en strålende PiPa

Helmi sa...

Great blog, thanks for sharing.
grt, Helmi

Unknown sa...

Heeeeei!
for ein nydelig historie, blei heilt rørt eg her...

Så kikka eg litt videre nedover i innleggene dine her, og eg trur jammen meg det var det som sku te for å få meg ut av kreativitetsdvalen min ;o)

Du e så flink og kreativ, og eg storkose meg med innleggene dine! Glede meg te å sjå ka du finne på te neste år og :o)
Stoooor nyttårsklem herfra!

till-vidas-ara sa...

*** Gott Nytt År käre du ***


~Lycke

Fargeheimen sa...

。☆*☆ 。★。\|/。★。☆*☆。
☆ GODT NYTT ÅR ♥ 2011 ☆
。☆*☆ 。★。/|\。★。☆*☆。

Lisbet / *LLL og Co.* sa...

Sikken en sød fortælling... både om din engel og datterens ditto. :-)

Oversette sa...

Koselig blog!

Related Posts with Thumbnails